وزارت کار و امور اجتماعی در همکاری با اتحادیهٔ شرکت‌های کاریابی و شرکای بین‌المللی، کنفرانس بزرگی را در آیندۀ نزدیک راه اندازی می‌نماید.

publish
شنبه ۱۳۹۹/۷/۵ - ۹:۳۵
3

بشیراحمد ته‌ینج؛ سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی در نشستی با اتحادیهٔ شرکت‌های کاریابی کشور اظهار داشت که در آیندۀ نزدیک با آموزش‌های نخستین، آماده‌گی‌های قبلی، تصدیق‌دهی مهارت، تثبیت مهارت‌های لازمه و سرانجام نهایی‌سازی روند اعزام کارگران افغان به خارج از کشور، کنفرانس بزرگی در همکاری با اتحادیهٔ شرکت‌های کاریابی و شرکای بین‌المللی همکار در این عرصه برگزار می‌‌گردد.

آقای ته‌ینج گفت که برای حل مشکل بی‌کاری در کشور، دست کمک را به سکتور خصوصی دراز می‌نماییم و از شکل‌گیری اتحادیهٔ کارگری که مسوولیت اعزام کارگران ماهر را به خارج از کشور به دوش داشته و دراین عرصه تجارب بسنده نیز دارند، پشتیبانی و استقبال می‌نماییم.

سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی افزود که هدف اساسی از اعزام کارگران به خارج از کشور، کاهش فشار بالای بازار کار افغانستان و کاهش چالش بی‌کاری که یکی از مشکلات جدی دولت است می‌باشد.

آقای ته‌ینج اذعان داشت که خوش‌بختانه در این عرصه کارهای زیادی صورت گرفته‌است، مشکلات حل گردیده و امیدواریم تا در آیندۀ نزدیک برنامۀ اعزام کارگران افغان به خارج از کشور را به گونهٔ عملی آن آغاز نماییم و این مژده را به مردم کشور می‌دهیم که جمع بزرگی از کارگران افغانستان به خارج از کشور فرستاده خواهند شد.

سپس، سید عبدالکریم هاشمی؛ معین امور کار وزارت کار و امور اجتماعی گفت که کامگاری روند اعزام کارگران به خارج از کشور، یکی از آرمان‌های ملی و وظیفۀ اساسی وزارت کار و امور اجتماعی می‌باشد. وی افزود: بازار کار افغانستان نهایت آشفته‌است که همه ساله چهارصد هزار تن وارد بازار کار می‌شوند، ‌ده‌ها هزار تن از دانشگاه‌های کشور فارغ می‌گردند که برگشت مهاجران و بی‌جاشده‌گان داخلی به ویژه بی‌جاشدن از اطراف به شهر، این فشار را هرسال چند برابر افزایش می‌دهد که اعزام کارگران به خارج از کشور، یکی از راه حل‌های اساسی در جهت کاهش این فشار می‌باشد.

آقای هاشمی در خطاب به اتحادیۀ شرکت‌های کاریابی کشور گفت که روند اعزام کارگران به خارج از کشور، وظیفهٔ شرکت‌های خصوصی بوده و وظیفۀ وزارت کار و امور اجتماعی، بلند بردن سطح آموزش و مهارت‌های مسلکی کارگران و تسهیل روند‌ اعزام آنان به خارج از کشور است که خوشبختانه ما تمامی چالش‌ها و مشکلات فرا راه این روند را حل کرده‌ایم و نیز وظایف و مسوولیت‌های این روند بزرگ ملی را میان شرکت‌های خصوصی، دولت و کشورهای میزبان تقسیم نموده‌ایم و تلاش می‌کنیم که با آموزش «اتشه‌های کار» که واپسین فرایند کار در این راستا می‌باشد، به زودی‌روند اعزام کارگران به خارج از کشور را به گونهٔ عملی آن آغاز نماییم.

معین امور کار افزود که کنفرانس یادشده با اشتراک 200 تن از اتحادیه‌های کاریابی، 50 تن از شرکای بین‌المللی دخیل در این روند و به تعداد 30 تن از کارمندان وزارت کار و امور اجتماعی برگزار خواهد شد که از سوی رهبری وزارت کار و امور اجتماعی گشایش می‌یابد تا فرجامین فرایند این روند جدی، ملی، منفعت آور و بزرگ نهایی گردد.

محترم بشیراحمد ته‌ینج؛ سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی هدایت داد تا برای تدویر بهتر این کنفرانس مهم، یک کمیتۀ مشترک تشریفات از جوانب ذیدخل ایجاد گردد.

حاجی نورالله فدایی؛ رییس اتحادیهٔ شرکت‌های کاریابی افغانستان نیز در این نشست گفت که خوش‌بختانه به همکاری وزارت کار و امور اجتماعی جواز فعالیت اتحادیهٔ شرکت‌های کاریابی را به دست آورده‌ایم که در آیندۀ نزدیک یک برنامۀ با شکوه و بزرگ را در همکاری با وزارت‌های زیربط، اتحادیه‌ها و شرکت‌های خصوصی اعزام کارگران به خارج از کشور راه اندازی می‌نماییم. نماینده‌گان شرکت‌های کاریابی گفتند که یگانه مشکل ما در این عرصه اعتمادسازی است؛ زیرا پیش از این، برخی از شرکت‌های اعزام کارگر به خارج از کشور با وعده‌های دروغین به مردم، اعتماد و اعتبار این روند را زیر پرسش برده‌اند و افزودند که برای ما باید اجازه داد شود تا ثبت نام کارگران را آغاز نماییم.

اما سید عبدالکریم هاشمی معین امور کار، در پاسخ به نماینده‌گان شرکت‌های کاریابی گفت که ‌چهارده کشور از ما تقاضای اعزام کارگر را کرده که تأکید بیش‌تر آن‌ها به کارگران «با مهارت کلاسA درجه اول» می‌باشد و دولت افغانستان در هفتۀ آینده در وزارت امور خارجۀ افغانستان با سه کشور متقاضی کارگر؛ یعنی ترکیه، امارات متحدۀ عربی و عربستان سعودی جهت نهایی سازی این روند، نشست دارند و برای این کار، شرکت‌های خصوصی باید کار آموزش کارگران ماهر را به سطح زون‌ها آغاز نمایند تا کارگران ماهر و آماده به اعزام داشته باشند.

تازه ترین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۰:۸
Background image

توزیع ابزار کار برای ۵۱ تن از کارآموزان در تخار

برای پنجاه و یک تن از کارگران روی جاده و آسیب‌پذیر که به اساس هم‌آهنگی ریاست کار و امور اجتماعی ولایت تخار از سوی مؤسسهٔ خدمات انکشافی و رفاهی افغانستان در بخش‌های ترمیم مبایل، خیاطی،. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۰:۴
Background image

یک‌جاسازی ۵۳ کودک رد مرزی با خانواده‌های‌شان در ولایت‌های هرات، فاریاب، غزنی، کندز و کاپیسا

پنجاه و سه تن از کودکان رد مرزی کشور ایران (۲۷ تن در هرات، ۲۱ تن در فاریاب، ۳ تن در غزنی، یک‌تن در کندز و یک‌تن در کاپیسا) که به همکاری نهاد حرکت به سوی مصئونیت (MPO) و دفتر وارچایلد از. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۹ - ۱۰:۲
Background image

توزیع بسته‌های پوشاک، برای ۳۰۰۰ کودک نیازمند و آسیب‌پذیر در هرات

به اساس تلاش و هم‌آهنگی ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات با نهادهای امداد رسان؛ برای سه هزار تن از کودکان نیازمند و آسیب‌پذیر به همکاری دفتر آی آر سی (IRC) در ولسوالی‌های زنده جان و. . .

باز گشت به اخبار