کنفرانس ملی کار برگزار شد

naweed_admin
سه‌شنبه ۱۴۰۳/۵/۲ - ۲۰:۳۵
R

کنفرانس ملی کار به هدف مبارزه با پدیدۀ بی‌کاری از سوی وزارت کار و امور اجتماعی و با حضور مقامات عالی رتبۀ ا.ا.ا و به اشتراک ادارات امارتی و غیر امارتی، سکتور خصوصی، مؤسسات و سازمان‌های بین‌المللی در قصر سلام‌خانه برگزار گردیده و برای دو روز ادامه خواهد داشت.

محفل با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز گردیده، سپس الحاج ملا عبدالمنان عمری؛ سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی در سخنان افتتاحیۀ‌شان به مشکلات بی‌کاری اشاره نموده، گفت: همان‌گونه که شما نیک می‌دانید، در چهار دهۀ پسین و در نتیجۀ تجاوزهای گوناگون، روند زنده‌گی و زیربناهای کشور سخت آسیب دیده و طبیعی است که بازارکار نیز از این آسیب مستثنا نبوده، متأثر و متضرر شده‌است. 

سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی افزود: این وزارت به حیث یک نهاد مدافع از حقوق کارکنان و کارگران که مناسبت‌های کاری مربوطه را تنظیم می‌نماید، تفتیش و رهنمایی نموده و جایی که موضوع کار دخیل باشد، خود را مسوول و مکلف به ایجاد شرایط بهتر و  ترویج کارهای معیاری و شایسته در سطح کشور دانسته و این امر مهم را در سرخط کاری خویش قرار داده‌است.

الحاج ملا عبدالمنان عمری گفت: وزارت کار و امور اجتماعی بنا بر نیازمندی زمان، در قانون کار تعدیلات می‌آورد و این قانون که در بخش کار یک قانون ارشمند شمرده می‌شود، اکنون در مرحلۀ توشیح رسیده، اطمینان دارم که با نافذ شدن آن برای تأمین حقوق کارکنان و کارگران و نگرانی‌هایی که وجود دارد، راه‌های حل معقول و مناسب پیدا خواهد شد. افزون برآن، ما با پالیسی ملی کاریابی را در هم‌آهنگی با ۱۵ ادارۀ امارتی طرح و به کابینۀ ا.ا.ا پیشکش نموده‌ایم که بنا بر محاسبات ما با تطبیق آن در بخش کاریابی در سطح کشور تا اندازۀ زیاد سودمند واقع می‌شود و در سکتورهای گوناگون، سبب ایجاد شغل‌های تازه و فرصت‌های مناسب کاری خواهد شد.

سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی هم‌چنان علاوه کرد که در این اواخر، وزارت کار و امور اجتماعی در پیوند به بیرون ساختن اجباری هم‌میهنان از کشورهای همسایه که یک عمل خلاف تمامی اصول همسایگی و ارزش‌ِهای جهانی می‌باشد، نیز بی‌اعتنا نبوده و برای آنان راهکارها و کارشیوه‌های جامعی را ترتیب نموده و در آن وظایف و مکلفیت‌های سکتورهای گوناگون و ادارات غیر سکتوری را مشخص نموده و آن را به منظور تأییدی با مقام رهبری شریک ساخته‌است. همین‌گونه، وزارت کار و امور اجتماعی یک نیاز اساسی دانست تا با راه‌اندازی یک بحث و گفتمان ملی به همکاری شرکا، کنفرانس ملی کار را برگزار نماید که اکنون لله الحمد ما گواه برگزاری آن استیم.

سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی اظهار داشت: هنگامی که ما نخستین نشست مشورتی کنفرانس ملی کار را راه‌‌اندازی نمودیم و برخی از گام‌ها برداشته شدند، با مسوولان محترم ادارات امارتی، سکتور خصوصی، سازمان‌های جهانی و مؤسسات موجوده در افغانستان، اتحادیۀ کارگران و کارفرمایان، علمای کرام، شخصیت‌های علمی، جوانان و اقشار گوناگون جامعه نشست‌های جداگانه داشتیم که در هر نشست با استقبال گرم و پشتیبانی همه جانبه رو به رو شدیم که این کار، توقع و حوصله‌مندی ما را دیگر هم بیش‌تر ساخت تا با تمامی توان در برگزاری هرچه بهتر و مؤفقانه‌تر کنفرانس ملی کار، تلاش اعظمی نماییم. ادارات امارتی و سکتور خصوصی باید به گونۀ مشترک تلاش نمایند تا در هر بخش برای خودبسنده‌گی و پیشرفت اقتصادی زمینه‌ها فراهم گردند تا از نیازمندی به بیرونی‌ها رهایی یابیم و یک افغانستان خودکفا داشته باشیم.

در پایان، خواست و آرزوی من این است که بالای پالیسی‌های جامع، راهبردها، قوانین و کارشیوه‌هایی کار شود که برآیند راه‌اندازی و تطبیق آن، فراهم‌سازی و به میان آمدن فرصت‌های کاری، کاهش ناداری، پیشرفت، خودبسنده‌گی و سربلندی افغانستان باشد.

به امید سهم‌گیری و حضور فعال شما در بحث‌ها و پیشکش نمودن مشوره‌های نیک تان.

بعداً پیام عالی‌قدر ملا محمد حسن آخند رییس‌الوزرای ا.ا.ا از سوی داکتر ملا عبدالواسع رییس عمومی دفتر  آن مقام به خوانش گرفته شد که در این پیام از پالیسی‌های اقتصاد محور سخن به میان آمده و در بخشی از آن چنین آمده‌است: خورسندم که در کنار دیگر ادارات امارتی، وزارت کار و امور اجتماعی نیز با روحیۀ بلند برای مبارزۀ معقول و مناسب؛ افزون بر دیگر مسوولیت‌ها و برنامه‌های سودمند، به راه‌اندازی کنفرانس ملی کار نیز همت گماشت و آن را مسوولیت مشترک تمامی ادارات امارتی می‌دانم که در پهلوی وزارت کار و امور اجتماعی ایستاده شوند و اهداف این کنفرانس را گام به گام پی‌گیری نمایند تا از یک‌سو در ادارت گوناگون برای شماری زیادی از هم‌میهنان ما فرصت‌های کاری فراهم گردد و از سوی دیگر، سطح بی‌کاری در کشور تا اندازه‌ای کاهش یابد.

متعاقباً مولوی عبدالکبیر؛ معاون سیاسی ریاست‌الوزرا سخنرانی نموده گفت: ا.ا.ا به حل مشکلات مردم و به ویژه حل مشکل بی‌کاری متعهد است. وی گفت: مشکل بی‌کاری، دلایل بی‌شمار داشته و به گونۀ‌ میراث به ا.ا.ا گذاشته شده و ا.ا.ا توانسته‌ است با این پدیده مبارزه جدی نموده، برای سرمایه‌گزاران داخلی و بیرونی و سکتور خصوصی زمینۀ‌های مناسب کاری را فراهم نموده‌است، کشت کوکنار را از بین برده، معتادان مواد مخدر درمان شده و برای شان آموزش فن و حرفه داده می‌شود و پس از آن در جامعه راهی بازار کار می‌گردند.

برای کاهش بی‌کاری و ناداری بالای سازمان ملل صدا می‌کنم که تحریم‌های ظالمانه را از میان بردارند تا بتوانیم برای مردم این سرزمین خدمات لازم را ارایه نماییم.

امیدوارم که شاهد روزی باشیم که فرصت‌های کاری بهتر برای تمامی هم‌میهنان ما فراهم گردد.

به همین ترتیب، شیخ نور الحق انور؛ رییس عمومی ادارۀ امور در  سخنانی گفت: در گام نخست این ابتکار و نوآوری وزارت کار و امور اجتماعی را می‌ستایم، دوم این که دست‌آوردهای سه سالۀ امارت اسلامی بی‌شمار اند که به گونۀ اجمالی به آن می‌پردازم. ا.ا.ا کسانی را به کار گماشته است که پیشینۀ خوب کاری دارند، یک رقابت سالم میان ادارات امارتی به میان آمده است و نتایج کارشان را ما می‌بینیم. وی افزود: ا.ا.ا پالیسی‌هایی را روی دست گرفته است که امنیت به گونۀ کامل آن تأمین گردیده، سر و مال و حیثیت مردم در امن است و توانسته‌ایم که نهادهای امنیتی خوب و پردست‌آورد داشته باشیم. به همین ترتیب، ا.ا.ابرنامه‌‌هایی داشته که به محرومیت‌ها اولویت داده شده‌است که در این زمینه اداراتی مؤظف شده‌اند تا نیازمندان واقعی را در سطح شهر شناسایی و برای شان کمک نمایند. امارت اسلامی به ساحات محروم و ولسوالی‌های دورافتاده توجه نموده، سرک‌ها احداث کرده، از تخریب زمین‌های کشاورزی در کنار رود آمو جلوگیری شده‌ و روز به روز با استحکاماتی که ایجاد می‌شود از تخریب زمین‌ها کاسته شده‌است. کشت کوکنار که به اوج آن رسیده بود، تقریباً به صفر رسیده، قاچاق‌بران به سزای کار شان رسیده اند، در بخش اقتصادی اعتماد سرمایه‌گذاران بیش‌تر شده که یک گپ ارزشمند است، تعامل محلی و باورها بیش‌تر شده و این کنفرانس واقعاً ستودنی‌ می‌باشد.

ملا هدایت الله بدری؛ سرپرست وزارت معادن و پترولیم نیز در این کنفرانس سخنرانی نموده گفت: امروز ما و شما در نشستی گرد هم آمده ایم که هدف آن زمینه‌سازی فرصت‌های کاری به هم‌میهنان بوده، سکتور معادن می‌تواند برای هزاران تن از شهروندان کشور زمینه‌های کاری را فراهم نماید و ما در تلاش استیم که سرمایه‌گذاران داخلی و بیرونی را تشویق کنیم تا در همکاری با ما در این بخش فرصت‌های مناسب کاری را برای مردم ایجاد نمایند.

مولوی امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت امور خارجه هم‌چنان طی سخنانی به برخی از مشکلات اجتماعی که زیان آن فراگیر بوده و جهان را نیز آسیب‌ می‌رساند اشاره نموده گفت: مواد مخدر که یک پدیدۀ شوم جهانی است و زیان آن به تمامی جهان می‌رسید، افغانستان جلو کشت و قاچاق آن را گرفته‌است؛ ولی با دریغ کهجهان در این زمینه با ما همکاری نداشته‌است، تأمین امنیت که سود آن به کشورهای همسایه نیز رسیده‌است و اما کشورهای همسایه و جهان از این گام نیک استقبال و همکاری نکرده‌اند، جلو فساد گرفته شده، پروژه‌های زیربنایی چون قوش تیپه روی دست است، ا.ا.ا به صدهاهزار تن در بخش‌های نظامی و ملکی زمینه‌های کاری را فراهم نموده‌ و هم‌اکنون در ادارات امارتی حضور دارند و کار می‌نمایند.

داکتر رامین بهزاد؛ رییس کشوری سازمان بین‌المللی کار برای افغانستان گفت: جای بسیار افتخار است که در کنفرانس ملی کار حضور دارم و از ا.ا.ا بابت برگزاری آن سپاس‌گزاری می‌نمایم. ما این‌جا گرد هم آمده ایم تا یک مسوولیت مشترک را انجام دهیم و برای مردم افغانستان زمینه‌های مناسب کاری را فراهم نماییم. من باور دارم که اگر زمینه‌های کاری به هم‌میهنان فراهم شود، ناداری کاهش یافته و یک جامعۀ مرفه به میان می‌آید. تلاش سازمان بین‌المللی کار همواره این بوده که زمینه‌های کاری برای مردم فراهم شود. سازمان بین‌المللی کار، از ده‌ها سال بدین‌سو با افغانستان همکاری نموده و در این راستا همکار باقی خواهد ماند. سازمان ملل در این زمینه به گونۀ‌ مستقیم و غیرمستقیم نقش داشته و ما در چوکات کاری خویش همیشه کوشیده‌ایم که در بخش کار و کاریابی همکاری نماییم. در این اواخر ما در برنامه‌های خویش تلاش نموده‌ایم که تشبثات محلی را تقویت و پشتیبانی نماییم تا رفاه اجتماعی و برای جوانان و قشر محروم جامعه فرصت‌های کاری مناسب را فراهم نماییم. ما تشبثات کوچک و متوسط را پشتیبانی نموده‌ایم و از این راه در حدود یک میلیون شغل ایجاد گردیده‌است. ما توانسته‌ایم که برای بیش از یک‌صد هزار تن مصئونیت اجتماعی را در ولایت‌های شمالی فراهم سازیم. چون افغانستان که از نگاه آفات طبیعی یک کشور آسیب‌پذیر است، همیشه تلاش نموده‌ایم تا در احیای دوبارۀ محیط زیست نقش خویش را به خوبی ادا نماییم. در پنج‌سال آینده برای دو تا سه میلیون‌ تن از مردان و زنان افغانستان زمینه‌های کاری را در بخش‌های گوناگون فراهم خواهیم کرد. ما در بخش مصئونیت محیط زیست، در هم‌آهنگی مشترک با رهبری ا.ا.ا به تلاش‌های خویش ادامه خواهیم داد.آقای بهزاد در پایان گفت: خواست ما از اشتراک کننده‌گان این که با هم به بحث و کنکاش بپردازند تا بتوانیم به گونۀ مشترک به نتایج متوقعه دست‌یابیم.

الحاج نورالدین عزیزی؛ وزیر صنعت و تجارت نیز در سخنانی گفت: وزارت صنعت و تجارت منحیث تنظیم کنندۀ‌ امور تجارت مصمم به اشتغال‌زایی در کشور بوده و این وزارت با پیروی از پالیسی‌های اقتصاد محور ا.ا.ا، از سکتور خصوصی پشتیبانی نموده و با برگزاری نمایشگاه‌ها در سراسر کشور، مردم را تشویق به استفاده از تولیدات داخلی نموده، تجارت با کشورهای منطقه را گسترش داده و اقلام صادراتی را از ۴۸ قلم به ۱۳۳ قلم افزایش داده‌است. 

آقای عزیزی افزود: امروز بیش از یک میلیون تن در سکتور قالین کار می‌کنند و این وزارت در پنج‌سال آینده برنامه‌هایی چون انکشاف پارک‌های صنعتی موجود، ایجاد پارک‌های صنعتی جدید، پشتیبانی از تولیدات داخلی و گسترش تجارت با کشورهای منطقه و جهان را روی دست دارد که با راه‌اندازی این برنامه‌ها، برای بیش از ۵۰۰‌ هزار تن زمینه‌های کاری فراهم خواهد شد.

مولوی عطاالله عمری؛ سرپرست وزارت زراعت و آبیاری گفت: این وزارت تلاش می‌نمایند زراعت را معیاری سازند که با معیاری‌سازی آن، برای شمار زیادی از هم‌میهنان زمینه‌‌های کاری فراهم خواهد شد. آقای عمری افزود: طریقۀ کشت و برداشت معیاری فرآورده‌های کشاورزی به هم‌میهنان از سوی این وزارت آموزش داده شده‌است که توانسته‌ایم به دهقانان دلگرمی ایجاد کنیم و فرآورده‌های شان را افزایش دهیم. سرپرست وزارت زراعت هم‌چنان گفت که از سه سال بدین‌سو وزارت زراعت در بخش باغداری و حفاظت نباتات از آفات تلاش فراوان نموده و با آموزش به باغداران و زمین‌داران کشور، زراعت، مال‌داری و باغداری را تا اندازه‌ای به روش‌های مدرن مزین نموده‌است.

قاری دین محمد حنیف؛ سرپرست وزارت اقتصاد نیز در سخنانی به مشکلات بی‌کاری، انواع بی‌کاری و عوامل آن اشاره نموده گفت: این وزارت که مسوولیت انسجام فعالیت‌های اقتصادی را به دوش دارد، در بخش‌های امارتی و هم‌چنان در ۲۱۹۵ پروژۀ غیر امارتی، برای بیش از ۷۰۰هزار تن در پروژ‌ها زمینه‌های کار و کاریابی را فراهم نموده‌است.

مولوی ندا محمد ندیم؛ سرپرست وزارت تحصیلات عالی نیز در پیوند به کار از دیدگاه دین مقدس اسلام سخنرانی همه جانبهنموده گفت: پیامبر صلی الله علیه و سلم فرموده‌است کسی که برای کار بیرون شود، در راه خداوند (ج) بیرون شده‌است و کسی که کوشش می‌کند برای فرزندان اش روزی حلال پیدا نماید هم در راه خدا است. وی گفت: کارآفرینی و توجه به کار از مسوولیت‌های نظام است و در این زمینه گام‌های بزرگی برداشته شده و تلاش بیش‌تر خواهد شد.

سرپرست وزارت تحصیلات عالی افزود: بیش از دوصد هزار تن در بخش لیسانس، ماستری و دکتورا مصروف تحصیل استند که نصاب‌های آموزشی بازنگری شده و می‌خواهیم برابر با نیاز بازارکار رشته‌ها را در نظر بگیریم تا دانش‌آموخته‌گان ما بتوانند پس از فراغت، در بخش‌های گوناگون کاریاب گردند.

گفتنی‌است که اهداف اساسی این کنفرانس؛ کاهش سطح بی‌کاری و ناداری، ایجاد فرصت‌های مناسب کاری، رهنمون‌سازی کشور به سوی پیشرفت، خودبسنده‌گی، تولیدی شدن کشور، دسترسی هم‌میهنان به کارهای شایسته و معیاری از طریق انکشاف بازارکار؛ هم‌چنان ایجاد هم‌آهنگی در بخش‌های کشاورزی، صنعت، تجارت، معادن و سکتور خصوصی، پشتیبانی از این سکتور و برابر سازی سهولت‌ها برای سرمایه‌گذاران داخلی و بیرونی می‌باشد.

تازه ترین اخبار

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۵/۲ - ۲۰:۳۵
Background image

کنفرانس ملی کار برگزار شد

کنفرانس ملی کار به هدف مبارزه با پدیدۀ بی‌کاری از سوی وزارت کار و امور اجتماعی و با حضور مقامات عالی رتبۀ ا.ا.ا و به اشتراک ادارات امارتی و غیر امارتی، سکتور خصوصی، مؤسسات و سازمان‌های. . .

یکشنبه ۱۴۰۳/۴/۳۱ - ۲۱:۴۲
Background image

دیدار معین امور اجتماعی با معاون دفتر یونیسف


شیخ عبدالبر؛ معین امور اجتماعی در دفتر کار اش با خانم روشن مرتضی معاون دفتر یونیسف برای افغانستان و هیئت همراه اش دیدار نموده و در ‍پیوند به برخی از موارد، بحث و گفتگو شد.
در این نشست،. . .

شنبه ۱۴۰۳/۴/۳۰ - ۸:۵۲
Background image

توزیع حقوق ماهانۀ ۳۳ تن از کارآموزان در ولایت سرپل

به اساس تلاش و هم‌آهنگی ریاست کار و امور اجتماعی ولایت سرپل؛ حقوق ماهانۀ ۳۳ تن از کارموزان پروژۀ فنی و حرفه‌ای در بخش ترمیم موترسایکل از سوی نهاد ORDR پرداخت شد.
گفته می‌شود که برای. . .

باز گشت به اخبار