زنده‌گی‌نامۀ مولوی دین محمد حقبین؛ معین امور مالی و اداری وزارت کار و امور اجتماعی

زنده‌گی‌نامۀ مولوی دین محمد حقبین؛ معین امور مالی و اداری وزارت کار و امور اجتماعی

 

الحاج مولوی دين محمد حقبین فرزند مولوی رازمحمد و نواسۀ مولوی جنت خان در ثور 1343 در قریۀ بلخیل ولسوالی جانی‌خیل ولایت پکتیا چشم به جهان گشود.

آموزش‌های نخستین را در در زاد‌گاه‌ خود از پدر مرحوم‌اش فراگرفته و سپس برای آموزش‌های بیش‌تر به مدارس سراج الاسلام کاهی، منهاج العلوم هنگو، دارالعلوم العربيه تل، هدایت‌الاسلام تخت بايي و مدرسه‌های دیگر پیوست که در آن زیر آموزش و پرورش استاد مولوی سردار محمد صاحب قرار گرفت.

رهبر دورۀ جهادی الحاج مولوي صاحب دين محمد حقبین، قاعد سه انقلاب کشور الحاج مولوي جلال الدین حقاني صاحب بود. معاون اول مولوی حقانی؛شهید مولوی فتح‌الله حقانی و معاون دوم‌اش مولوی نظام‌الدین حقانی بود که الحاج مولوي صاحب دين محمد حقبینزیر قیادت مولوی عتیق‌الله حقانی که رهبر محاذ او بود؛ امور جهادی خود را به پیش بردند.

در عرصۀ علم و دانش استادان مولوي دين محمد حقبین در دوره‌های موقوف علیه؛ استاد شیخ الحدیث مطلع الانوار دیوبندي و شیخ الحدیث حضرت مولانا عنایت الله دیوبندي می‌باشند. مولوی حقبین در مدرسۀ تخت بایی هدایت‌الاسلام پیش استادان شیخ‌الحدیث دکتور حضرت مولانا شیرعلی شاه مدني صاحب، استاد شیخ‌الحدیث حضرت مولانا الله نور ځدران حقاني صاحب و استاد شیخ‌الحدیث حضرت مولانا عبدالعزیز خان حقاني صاحب درس خوانده‌است.

دورۀ بزرگ فراگیری احادیث را در مدرسۀ نامدار منبع‌العلوم میران‌شاه مرحوم قائدالمجهادین، الحاج مولوي جلال الدین حقاني صاحب به پایان رسانیده و دستار فضیلت و سند فراغت را در آنجا از استادان مشفق خود بدست آورده‌است.

 

الحاج مولوي صاحب دين محمد حقبین، چنان‌که مشتاق علوم ظاهری بود، طلبگار علوم باطنی چون علم تصوف و علم طریقت نیز است که در این عرصه برای تصفیه و تذکیۀ باطن از جناب پیر طریقت، رهبر شریعت مفتی اعظم پاک و افغان؛ حضرت علامه مرحوم مفتی محمد فرید رحمه الله بیعت کرد که در آن مطابق به توان و طاقت خود مجادله با نفس و جد و جهد را دوام داده و تا اکنون نیز سلسلۀ این وفاداری به مشایخ را جاری نگهداشته است.

پس از هجوم اتحاد جماهیر شوروی به حریم مقدس کشور در 1358 مولوی حقبین نیز همچون دیگر هموطنان‌اش مجبور شد که به هجرت روی آورد و در دیار هجرت مانند هر افغان دیگر؛ جهاد را مسوولیت خود دانسته و این وظیفۀ مقدس را از راه‌های گوناگون به پیش برد.

در دوران جهاد؛ در همکاری با دیگر بزرگان «د اتحاد طلباء اهل السنت والجماعت» قوم منگل را تأسیس کرد که هدف آن تسریع روند جهاد، ترویج بهتر شریعت در محل، تأسیس مدارس و گسترش علم و دانش، اتحاد و اتفاق بین مردم و همچون خدمات دیگر بود.

لله‌الحمد، اتحادیهٔ متذکره که مولوی حقبین یکی از بزرگان آن می‌باشد، در انجام بهتر مسوولیت‌های خود تا اکنون مؤفق بوده و امروز در هر درۀ قوم منگل مدارس موجود بوده که عالمان و حافظان را به گونۀ عملی آموزش می‌دهند و فارغان را تقدیم جامعه می‌نمایند که کارکرده‌گی‌ها و قربانی‌های فارغان یادشده در دوره‌های دو جهاد فراموش‌شدنی نیست.  نقش پر رنگ مولوی حقبین در این اتحادیه، یقیناً یک ذخیرهٔ بزرگ برای عقبی او خواهد بود.

در دوران هجرت؛ ضمن طالب‌العلم بودن در روند جهاد مقدس با ارتش سرخ شوروی در افغانستان نیز نقش فعال داشته و به الحاج مولوي صاحب دين محمد حقبین مسوولیت سرپرستی یک جبهه توسط الحاج جلال‌الدین حقانی سپرده شد که مولوی حقبین در معرکه و نبردهای جهادی چند مرتبه زخم برداشته است و مجاهدین و طالبان زیادی زیر قومانده‌اش شهید و زخمی گردیده اند، رب ذوالجلال قربانی‌های شان را قبول نمایند.  

هنگامی که در 1367 ارتش سرخ از کشور بیرون گردید و مجاهدین موفق شدند؛ بدبختانه جنگ‌های تنظیمی، قتل و قتال و چور و چپاول در کشور آغاز گردید، مولوی حقبین نه تنها این که خود و هم‌سنگران‌اش را از این فجایع ناروا به دور نگهداشت؛ بلکه در تلاش‌های نجات ملت افغان از این بدبختی‌ها با کاروان صلح به این نیت پیوست تا به این ناهنجاری‌ها و فجایع در کشور نقطهٔ پایان داده شود؛ مولوی حقبین این تلاش‌ها را به گونهٔ مخلصانه و صادقانه تا 1373 ادامه داد.

وقتی در 1373 گل‌های باغ امارت زیر سرپرستی عالیقدر امیرالمؤمنین مرحوم ملامحمد عمر مجاهد رحمه لله شگفتند و اساس تحریک طالبان گذاشته شد،مولوی صاحب حقبین فوراً خود را به کندهار رسانیده و در صفوف تحریک طالبان مردانه ‌وار آغاز به جهاد کرد تا این که طالبان وارد دروازه‌های کابل گردیدند.

وقتی که مرحوم ملامحمد عمر مجاهد اخلاص، صدارقت و جوان‌مردی مولوی حقبین را دید؛ بنا بر نیازمندی‌های دورۀ یادشده موصوف را در موقف‌های گوناگون توظیف نمود.

در ابتدا مولوی حقبین منحیث ولسوال ولسوالی‌های برکی برک، سروبی و سپین بولدک توظیف شد؛ سپس به حیث شاروال کندهار، والی میدان وردک و در اواخر دورۀ اول امارت اسلامی منحیث مسوول پروژۀ هلمند- ارغنداب ایفای وظیفه نمود که حاضرین وقت، آن را فراموش کرده نمی‌توانند. 

هنگامه که در سال 2001 افغانستان یک بار دیگر مورد هجوم و اشغال بیگانه‌گان قرار گرفت و کشور به یک عقب مانده‌گی دردناک رو به رو گردید،مولوی دین محمد حقبین برای مدت یک سال در برابر سربازان اشغال‌گر امریکایی در دره‌های منگل به جهاد و مبارزه پرداخت، سپس طبق دستوررهبری امارت اسلامی، مولوی حقبین برای خدمات بیش‌تر به ماموریت به عربستان سعودی فرستاده شده و سرپرستی عملیات نظامی در محل را به برادرش مولوی محمدالله صاحب سپرد که در آن دوره یقنیاً آن محل شهدا و زخمی‌های زیادی را قربانی دادند.

پس از برگشت از عربستان سعودی، الحاج مولوی دین محمد حقبین؛ ضمن خدمات دیگر، طبق هدایت رهبری امارت اسلامی در کمیسیون‌های گوناگون ایفای خدمت نموده‌است.

پس از این که خداوند متعال فتح مبین را نصیب امارت اسلامی نمود، عالیقدر امیرالمؤمنین حفظه الله طبق لزوم دید خود مولوی دین محمد حقبین را بحیث معین امور مالی و اداری وزارت کار و امور اجتماعی مؤظف نمود است.

از بارگاه ایزد منان برای مولوی صاحب حقبین، کامگاری روز افزون آرزو می‌نماییم.